Կլոր սեղան քննարկումների
ԱՄՓՈՓՈՒՄ
Սույն թվականի ապրիլի 18-ին և
ապրիլի 26-ին «ԵրՄՄԳՀԻ» ՓԲԸ-ի (Մերգելյան)
նիստերի դահլիճում տեղի ունեցան կլոր սեղան քննարկումներ` ԵՄ-Հայաստան ԵՀՔ
գործողությունների ծրագրի շրջանակներում` "Տարածքային զարգացման և սոցիալական ծառայությունների
ծրագրերի ներդրման” և "Տարածքային անհավասարությունների նվազեցմանն ու
սոցիալ-տնտեսական ներդաշնակության ապահովմանն” ուղղված բարեփոխումների
արդյունքների վերաբերյալ:
Քննարկման թեմաներն էին`
Ø Եվրոպական
չափանիշերին համապատասխան տեղական ինքնակառավարման, ներառյալ` համայնքային
ծառայությունների ինստիտուտների ամրապնդումը
Ø Վարչական
կառույցների և ընթացակարգերի ամրապնդմամբ բնապահպանական խնդիրների ռազմավարական
պլանավորումը և շահագրգիռ մարմինների գործունեության համակարգման ապահովումը
Ø Շրջաններում
ձեռներեցության ընդլայնումը
Ø Գործարար
միջավայրի բարելավումը, մասնավորապես ՓՄՁ զարգացումը
Ø Գյուղատնտեսության
ոլորտում բարեփոխումների գործադրման արդյունավետությունն առևտուրն ավելացնելու համար:
Կլոր սեղանն անցկացվեց «Հանրային ցանցը» համակարգող «Արազա» ԲՀԿ-ի
կողմից` ԱՄՆ Դեսպանատան աջակցությամբ իրականացվող «Բարձրացնել ՔՀԿ-ների
մասնակցությունը եւ ազդեցությունը ժողովրդավարական որոշումների կայացման
գործընթացներին, որպեսզի երաշխավորեն արդար, սոցիալական եւ տնտեսական զարգացումը
Հայաստանում» ծրագրի շրջանակներում: Քննարկման համար հրավիրված էին և իրենց
մասնակցությունն էին հաստատել ՀՀ Տարածքային կառավարման, Աշխատանքի և սոցիալական
հարցերի, Էկոնոմիկայի նախարարությունների համապատասխան վարչությունների և
գերատեսչու-թյունների 3-4 ներկայացուցիչ, ԱԺ համապատասխան մշտական հանձնաժողովների
ու խմբակցությունների պատգամավորներ ու փորձագետներ, Երևանի քաղաքապետարանը,
լրատվամիջոցներ և Հանրային ցանցի համապատասխան հանձնախմբերի անդամ
կազմակերպություններ:
Քննարկմանը մասնակցեց 72 մարդ, որոնցից 32-ը` «Հանրային ցանցի» անդամ, 5-ը`
միջազգային կազմակերպության, Արագածոտնի, Արարատի
մարզպետարանների և Երևանի
համատիրություների` 9, լրատվամիջոցների` 4, պետական կառույցների` 14
ներկայացուցիչ և 8 ուսանող:
Կլոր սեղանի
նպատակն էր`
Ծանոթանալ ԵՄ-Հայաստան ԵՀՔ 2007-2010թթ.
գործողությունների պլանի շրջանակում
իրականացված բարեփոխումների արդյունքներին
1. Ծանոթանալ ԵՄ-Հայաստան ԵՀՔ 2011-2013թ. գործողությունների պլանի ընթացքին
և զարգացումների միտումներին
2. Ստացված տեղեկատվության և քննարկումների արդյունքների
հիման վրա հստակեցնել այս գործընթացներում ցանցի մասնակցության մարտավարությունը,
ինչպես նաև ՀԶԾ նախագծի աշխատանքային խմբին և կառավարությանը հղվելիք առաջարկները
Քննարկման ընթացքում Եվրոպական չափանիշերին համապատասխան տեղական
ինքնակառավարման, ներառյալ` համայնքային ծառայությունների ինստիտուտների
ամրապնդմանն ուղղված բարեփոխումների մասին, մասնավորապես օրենսդրական մակարդակում,
այդ թվում նաև հանրային և համայնքային
ծառայողների պաշտոնների դասակարգման, տեղեկատվական բազաների ստեղծման և դրանց
արդյունքում ակնկալվող դրական
զարգացումների մասին զեկույցներով հանդես եկան ՀՀ Տարածքային
նախարարությունից` Աննա Իվանյանը, Կարեն Բակոյանը, ՀՀ ԱԺ-ի տարածքային կառավարման հարցերի մշտական
հանձնաժողովի փոխնախագահ Արայիկ Հովհաննիսյանը, Աշխատանքի և սոցիալական հարցերի
Ազգային ինստիտուտի տնօրեն Գառնիկ Նալբանդյանը: Վերջիններս տվեցին մանրամասն
տեղեկատվություն` տարածքային կառավարման, համայնքների խոշորացման, համայնքային
ծառայությունների որակի բարելավման, տարածքային համաչափ զարգացման, ժողովրդավարական կառավարման ինստիտուցիոնալ
համակարգի, համայնքների ինքնուրույնության և տնտեսական անկախության երաշխիքների
ստեղծմանն ուղղված օրենսդրական բարեփոխումների, այդ թվում նաև ԱԺ հաստատմանը
ներկայացված մեկ տասնյակին հասնող օրենսդրական փոփոխությունների ու լրացումների
նախագծերի մասին: Նշվեց, որ կառավարության օրակարգում հաստատման են դրված ոլորտի
տարածքային կառավարման և համաչափ զարգացման պետական ռազմավարության/հայեցակարգի,
հանրային և համայնքային ծառայությունների
պաշտոնների դասակարգման իրավական ակտի նախագծերը: Այդ թվում զուգահեռ
ձևավորվում է էլեկտրոնային միասնական տվյալների բազան, բարելավվում և ընդլայնվում
են զբաղվածության ակտիվ ծրագրերը և դրանց մշակման ու իրականացման գործընթացում
համայնքի, պետական գործակալությունների, համայնքային ՔՀԿ ներկայացուցիչների միջև
խորանում է սոցիալական գործընկերությունը:
Քննարկման մասնակիցները հարց բարձրացրեցին համայնքների տնտեսական
անկախությանը խոչընդոտող, ժողովրդավարական կառավարման ֆորմալ մակարդակի, ինչպես
նաև սրացող անհամաչափ զարգացման հիմնախնդիրների մասին: Նշեցին նաև, որ համայնքների
արդյունավետ կառավարման համար մի քանի տարի առաջ ՀՀ-ում շրջանառվել է
միջհամայնքային միավորների ձևավորման մոդելի կիրառման գաղափարը, որի ուղղությամբ
նախատեսված էին պիլոտային ծրագրեր: Արդյո՞ք այդ ծրագրերը փորձարկում և ազդեցության
գնահատում անցել են, կատարվե՞լ է նոր մոդելի հնարավորությունների համեմատական
վերլուծություն և վերջինս Հայաստանի համար ճանաչվե՞լ է ավելի արդյունավետ: Եթե ոչ,
ապա արդյո՞ք նպատակահարմար չէ համակարգային փոփոխություն իրականացնելուց առաջ
զուգահեռաբար փորձարկվեն երկու մոդելները, իրականացվի դրանց ազդեցության գնահատում
և համեմատական վերլուծություն և միայն դրանց արդյունքների հիման վրա կատարվի
ՀՀ-ում համայնքային արդյունավետ կառավարման նոր մոդելի ընտրություն:
Հարց բարձրացվեց նաև այն մասին, թե
ինչո՞ւ Տարածքային կառավարման նախարարությունը չի վարում համայնքների համաչափ
զարգացմանը նպաստող քաղաքականություն, չեն մշակվում և իրականացվում համարժեք
ծրագրեր, չի ապահովվում միջազգային կազմակերպությունների կողմից այս ոլորտում
իրականացվող ծրագրերի համակարգում և համապատասխանեցում, մշտադիտարկում և
ազդեցության գնահատում:
Արդյո՞ք Տարածքային կառավարման նախարարությունը ՀԶԾ նախագծի ոլորտային
բաժնում առաջարկել է ամրագրել ոլորտի զարգացմանն ուղղված ռազմավարական ծրագրերը,
դրանց արդյունքային ցուցանիշները և մասնավորապես տարածքային համաչափ զարգացման
ռազմավարությունը, որն այսօր օրակարգային հարց է ինչպես աղքատության նվազեցման,
այնպես էլ` ժողովրդագրության և ազգային անվտանգության տեսանկյունից:
ՔՀԿ-ների
ներկայացուցիչներն առաջարկեցին, որ կառավարությունը վերանայի համատիրությունների
միջոցով բազմաբնակարան շենքերի կառավարման գործող համակարգը և այն վերադարձնի
ՏԻՄ-երի, քաղաքապետարանների կառավարման
դաշտ:
Քննարկումներին «Գործարար
միջավայրի բարելավումը, մասնավորապես ՓՄՁ
զարգացումը» զեկույցներով հանդես եկան` ՀՀ Էկոնոմիկայի նախարարության ՓՄՁ
վարչությունից Գայանե Մելիքսեթյանը, Երևանի քաղաքապետարանից` Տատյանա Մարկարյանը: Առաջինը, խոսելով ՓՄՁ զարգացման հիմնադրամ ՊՈԱԿ-ի կողմից
իրականացվող ծրագրերի մասին, շեշտեց, որ մասնավորապես վերապատրաստման,
խորհրդատվական և պետական երաշխիքով վարկերն ուղղորդվում են մարզային
ձեռներեցության զարգացմանը, ավելին, նշեց, որ այս տարի նախատեսվում է նոր ծրագիր,
որն ուղղորդվելու է տարածաշրջանում նույնատիպ կուլտուրաների մշակման և վերամշակման
տնտեսությունների զարգացմանը:
Քաղաքապետարանի աշխատանքներից օրակարգային հարցերի շրջանակում
քաղաքապետարանը նպատակահարմար էր գտել զեկուցել ոչ թե իրականացված, այլ
պլանավորման գործընթացում գտնվող ներդրումային
ծրագրի մասին, որն ուղղորդվելու է համայնքային զարգացման ծրագրերի իրականացման
գործընթացում փոխշահավետ հիմունքներով բիզնես համայնքի ներգրավմանը:
ՓՄՁ ոլորտին վերաբերող երկու զեկույցներն էլ կրում էին ավելի շատ
տեղեկատվական, քան` հաշվետու և վիճակագրական բնույթ, ուստի քննարկումը ևս խորը
մասնագիտական ուղղվածություն չունեցավ, մնացին բազմաթիվ անպատասխան հարցեր:
Մասնավորապես, հարց բարձրացվեց, որ հաշվետվողականության թափանցիկության
ցածր մակարդակով կամ ֆինանսատնտեսական ճգնաժամով
պայմանավորված ձևավորվել է կարծիք, որ 2010-2012թթ-ի ընթացքում 2007-2009թթ-ի
համեմատությամբ ՓՄՁ ծրագրերի ծավալն անկում է ունեցել: Միևնույն ժամանակ հարց
բարձրացվեց, թե արդյո՞ք նախարարությունը մշակել է ԵՄ Հայաստան ԵՀՔ 2011-2013թթ.
Ազգային ինդիկատիվ ծրագիր` ուղղված
Ø
Շրջաններում ձեռներեցության
ընդլայնմանը
Ø
Գործարար
միջավայրի բարելավմանը, մասնավորապես ՓՄՁ զարգացմանը
Ø
Գյուղատնտեսության
ոլորտում բարեփոխումների գործադրման արդյունավետությանն ու առևտրի ավելացմանը
Ø
Շրջաններում
աշխատանքի տեղավորման հնարավորությունների ավելացմանն ուղղված քաղաքականության ապահովման ծրագրեր կամ
համապատասխան իրավական ակտեր և արդյո՞ք դրանք
ամրագրված են ՀԶԾ փաստաթղթում:
Թեպետև կլոր սեղանների
հրավերը պատկան կառույցներին հղվել էր մեկ ամիս առաջ` օրակարգը և ժամանակացույցը
համատեղ մշակելու առաջարկով, առնվազն երկու շաբաթ առաջ ստացվել էր մասնակցության
հաստատումն ու մասնակիցների կազմը, որոնց հետ հեռախոսակապով համաձայնեցվել է կլոր
սեղանի օրակարգը, այնուամենայնիվ, ոչ բոլոր պաշտոնյաները ներկա գտնվեցին կլոր
սեղանին, ինչպես նաև ոչ բոլոր մասնակիցներն էին օրակարգին համարժեք տեղեկացված ու
պատրաստված: Այդ իսկ պատճառով քննարկված թեմաները ցանկալի խորությամբ չընթացան,
իսկ օրակարգի փոփոխության այդյունքում մենք չունեցանք քննարկում հետևյալ թեմաների
շուրջ.
Ø
Վարչական կառույցների և
ընթացակարգերի ամրապնդմամբ բնապահպանական խնդիրների ռազմավարական պլանավորումը և
շահագրգիռ մարմինների գործունեության համակարգման ապահովումը
Ø
Շրջաններում ձեռներեցության
ընդլայնումը
Ø
Գյուղատնտեսության ոլորտում
բարեփոխումների գործադրման արդյունավետությունն`
առևտուրն ավելացնելու համար:
Քննարկման ընթացքում ազգային փոքրամասնությունների ներկայացուցիչների
շահերի պաշտպանության հարցադրմամբ խոսեց «Ասորիների միջազգային միության» նախագահ
Իրինա Գասպարյանը: Վերջինս նշեց, որ
նախարարությունների, կառավարության և ԱԺ-ի կայքերում ռուսալեզու
տեղեկատվության բացակայությունը խախտում է հասարակության 3% կազմող ռուս, լեհ, հրեա, հույն, ուկրաինացի և այլ ազգային
փոքրամասնություն հանդիսացող հայաստանի քաղաքացիների, այդ թվում նաև Ադրբեջանից
բռնագաղթած փախստականների իրազեկվածության իրավունքը, նպաստում նրանց մեկսուսացվածությանն
ու օտարմանը հանրային կյանքից, դարձնում է նրանց մարգինալ խմբեր:
Քննարկման ողջ ընթացքում ՔՀԿ-ների կողմից անդրադարձ
էր արվում նույն հիմնա հարցին, որ կառավարությունը լիարժեք պատրաստ չէ մասնակցային
ժողովրդավարական կառավարմանը, որ կառավարության և քաղաքացիական հասարակության
ընկալումներն այս հարցի վերաբերյալ խիստ տարբեր են` անկախ ընդունված և ընդունվող
առաջադեմ օրենքներից ու բազմաթիվ իրավական ակտերից: Պետական կառույցները ոչ միայն հաշտվել
են բացառապես երկխոսության ֆորմատի հետ, այլև գերադասում են, որ նախաձեռնությունը
բխի պետական կառույցի կողմից, հատկապես
նաև շեշտադրելով, որ ՔՀԿ-ները չպետք է մոռանան, որ իրենց առաջարկները կրում են
բացառապես խորհրդատվական բնույթ:
Քննարկումներն ամփոփելով`
որոշվեց հղել համապատասխան ուղերձներ կլոր սեղանին հրավիրված և մասնակցած բոլոր
շահագրգիռ կողմերին:
ՈՒՂԵՐՁ
ՀՀ
Կառավարությանը
1.
2013-2025թթ.
երկրի Հեռահար Զարգացման Ծրագրում ամրագրել ԵՄ Հայաստան ԵՀՔ 2011-2013թթ. Ազգային
ինդիկատիվ ծրագրի համապատասխան ոլորտային քաղաքականությունների իրականացումը երաշխավորող
ռազմավարական ծրագրեր` հստակ արդյունքային ցուցանիշներով:
2.
Նախարարությունների
և քաղաքապետարանների կայքերում տեղադրել համապարփակ տեղեկատվություն ԵՄ-Հայաստան
ԵՀՔ 2011-2013թ. գործողությունների պլանի
համաձայն ոլորտում իրականացվող, այդ թվում նաև` միջազգային կազմակերպությունների ծրագրերի
մասին, ինչպես նաև մոնիթորինգի արդյունքներն ու
հաշվետվությունները, այդ թվում` հայերենով և ռուսերենով:
3.
ՀՀ Տարածքային
կառավարման, Էկոնոմիկայի նախարարությունները
և քաղաքապե-տարանները պետք է
ü համակարգեն և մոնիթորինգի ենթարկեն ոլորտում իրականացվող ծրագրերն, այդ
թվում նաև` միջազգային
կազմակերպությունների կողմից,
ü նպաստեն միջազգային, ազգային և տեղական մակարդակներում մշակվող և
իրականացվող ծրագրերի ներդաշնակեցմանն ու շղթայական կապի պահպանմանը,
ü նպաստեն միջազգային, պետական, համայնքային ու ներդրումային միջոցների
մոբիլիզացմանն ու արդյունավետ կառավարմանը
ü ապահովեն հանրային մասնակցություն ծրագրերի մշակման, այլ ոչ թե դրանց
հաստատումից հետո` իրազեկման փուլում:
4.
Ձեռնարկել
քայլեր հանրային ժողովրդավարական կառավարման և քաղաքացիական հասարակության հետ
երկխոսության կայացման պետական քաղաքականության` վավերացված միջազգային ակտերի և
ընդունված օրենքների կիրառման և մշակույթի
մակարդակը:
ՈՒՂԵՐՁ
ՀՀ Ազգային Ժողովին
1.
ՀՀ Ազգային ժողովի Եվրոպական, Տարածքային
կառավարման, Տնտեսական Սոցիալական հարցերի մշտական հանձնաժողովները պետք է դիտարկեն
օրենքների նախագծերը` ելնելով ԵՄ-Հայաստան ԵՀՔ գործողությունների պլանի, ՀԶԾ
ոլորտի զարգացման ռազմավարական ծրագրի իրականացման իրավական երաշխիքների ապահովման
և եվրոպական օրենսդրության ներդաշնակեցման տեսանկյունից:
2.
Ընդունեն այնպիսի օրենքներ, որոնք երաշխավորում են անհրաժեշտ իրավական
հիմքեր` փորձարկված և ազդեցության գնահատում անցած համակարգերի ներդրման համար:
3.
Բարձրացնել
օրենքների ընդունման գործընթացում հանրային մասնակցության մակարդակը` բարելավելով առկա ինստիտուցիոնալ
համակարգը և մշակույթը:
4.
Բարելավել տեղեկատվության
փոխանակման և վաղաժամ հանրային իրազեկման ներկա ընթացակարգերը:
ՈՒՂԵՐՁ
ՔՀԿ համայնքին
1. Նպաստել հանրային
իրազեկվածության բարձրացմանը
2. Ներգրավվել ոլորտում
իրականացվող ծրագրերի և քաղաքականության ազդեցության գնահատման մոնիթորինգի աշխատանքներում,
այդ թվում` իրականացնել անկախ հետազոտություններ:
3. Ներգրավվել երկրում ժողովրդավարական
կառավարման մշակույթի ձևավորմանը:
Նպաստել պետական կառույցների և քաղաքացիական հասարակության կողմից
մասնակ-ցային կառավարման ներդաշնակ ընկալման ձևավորմանն ու որոշումների ընդունման
գործընթացում հանրային մասնակցության միասնական առցանց հարթակի ստեղծմանը:
Նշվեց, որ
կազմակերպական աշխատանքների ընթացքում արձանագրվել է պետական կառույցների կողմից
«Տեղեկատվության մասին» ՀՀ օրենքի կիրառման խախտումներ, գործավարական
ընթացակարգում տեղեկատվության փոխանակման խնդիրներ:
|